Als retailer is het verkrijgen van de juiste financiering tegenwoordig een uitdaging. Mede door de toename van het aantal online aanbieders staan de omzet en de marges al enkele jaren onder druk. Daarnaast kampen ook veel retailers nog met de financiële naweeën van de verplichte Corona sluitingen en de terugbetaling van de uitgestelde belastingen. Daarbovenop komen ook nog de toegenomen kosten voor energie, arbeid en huisvesting. Het is dan ook niet vreemd dat veel retailers geen financiële ruimte meer hebben om hun bedrijf te laten groeien en kansen te benutten terwijl dit wel essentieel is voor hun voortbestaan.
Gelukkig zijn er verschillende financieringsopties beschikbaar die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van retailers.
1. Eigen vermogen
De eerste financieringsbron is vaak het eigen vermogen. Dit omvat je persoonlijke spaargeld, beleggingen of eventuele andere activa die je (extra) kunt inbrengen in je retailonderneming. Het inbrengen van eigen vermogen toont richting financiers ook aan dat je toegewijd bent aan het succes van je onderneming.
2. Traditionele bankleningen:
Bij financiering wordt vaak als eerste aan de bank gedacht. Banken zijn momenteel echter erg terughoudend met het financieren van retail ondernemers. Mede omdat de financiële ratio’s van veel retailers door de bovenstaande omstandigheden zijn verslechterd en ze niet meer aan de minimale eisen van de bank voldoen. Als de onderneming in de kern gezond is, zijn er veelal toch nog wel wat mogelijkheden. Bijvoorbeeld door de bestaande schuldenlast te herstructureren en/of aanwezige activa te herfinancieren en daarmee kapitaal vrij te spelen voor noodzakelijke investeringen.
3. Crowdfunding:
Met crowdfunding haal je de gewenste financiering op bij een grote groep (particuliere) investeerders. Veelal zijn deze investeerders geïnteresseerd in je bedrijf en willen ze daarom in ruil voor een rentevergoeding een bedrag aan je uitlenen. Deze leningen worden geadministreerd bij een crowdfundingplatform zodat je zelf geen omkijken hebt en niet met iedere investeerder afzonderlijk het contact hoeft te onderhouden. Buiten dat de investeerders je aan financiering helpen zijn ze vaak direct ook ambassadeur van jouw retailonderneming en zullen ze je aanbevelen bij anderen. Dit werkt uiteraard het beste als de investeerders uit de buurt van jouw retailonderneming komen.
4. Direct Lenders:
Online lening platforms bieden retailers de mogelijkheid om snel en gemakkelijk financiering aan te vragen en te ontvangen, vaak met kortere en soepelere goedkeuringsprocessen dan bij traditionele banken. Er zijn heel veel aanbieders op de markt en de verschillen tussen de aanbieders is ook erg groot. Let bij het afsluiten van de financiering goed op de (verborgen)financieringskosten en de looptijd van de financiering. Soms is de rente zo hoog, en de looptijd van de financiering zo kort, dat de financieringslasten niet te dragen zijn. Gelukkig zijn er ook de nodige direct leders waar je wel tegen gunstige condities een passende lening kunt afsluiten.
5. Ketenfinanciering
Een minder bekende, maar toch veel gebruikte, financieringsvorm is ketenfinanciering. Hierbij financiert jouw leverancier bijvoorbeeld een deel van jouw voorraad. Vaak gebeurt dit standaard al omdat je de inkoopfacturen pas na 30 dagen hoeft te betalen maar steeds vaker zien we dat er langere betalingstermijnen worden overeengekomen. Soms wel tot 180 dagen! Op deze manier kun je eerst jouw voorraad verkopen alvorens je jouw leverancier heeft te betalen en hoef je je voorraad dus niet extern te financieren.
6. Leasing
Regelmatig investeren in nieuwe bedrijfsmiddelen is essentieel voor het voortbestaan van je retailonderneming. Een geschikte financieringsvorm voor dergelijke investeringen is een financiële lease. Bijvoorbeeld voor een nieuwe koelvitrine of een kassasysteem. Jij koopt het bedrijfsmiddel en de leasemaatschappij schiet deze als het ware aan je voor. Vervolgens betaal je maandelijks een vast bedrag aan rente en aflossing aan de leasemaatschappij. Op deze manier hoef je niet in één keer een groot bedrag op te brengen. Ook is het soms mogelijk om een operational lease af te sluiten. In dat geval koopt de leasemaatschappij het bedrijfsmiddel en huur je deze gedurende de looptijd van de leaseovereenkomst.
7. Duurzaamheidslening
Investeren in verduurzaming is uiteraard erg belangrijk voor het klimaat. Buiten dat het je misschien ook financiële voordelen oplevert, is het ook iets wat gewaardeerd wordt door veel van jouw klanten en waarmee je je dus kunt onderscheiden van je concurrenten. Er zijn verschillende financieringsoplossingen waarmee je investeringen in verduurzaming kunt financieren. Vaak ook tegen gunstige tarieven en andere condities.
Conclusie:
Als retailer heb je verschillende financieringsopties tot je beschikking om je groeiplannen te realiseren. Van traditionele bankleningen tot alternatieve financieringsvormen en investeerders, er zijn tal van mogelijkheden om de financiële ondersteuning te vinden die je bedrijf nodig heeft. Aarzel niet om contact met me op te nemen om je financieringsbehoeften te bespreken en te ontdekken welke optie het beste bij je retailbedrijf past. Samen kunnen we de weg naar succes efficiënt en effectief bewandelen.